Białkowska Clinic

Najlepsze zabiegi na trądzik na twarzy

Zabiegi w KT Clinic Bydgoszcz na pozbycie się trądziku

Trądzik to powszechna choroba skóry, która dotyka ok. 80% nastolatków i 8% dorosłych. Jego obecność wpływa nie tylko na wygląd, ale także na samopoczucie i pewność siebie chorego. Na szczęście istnieje wiele sprawdzonych metod leczenia, a także zabiegi na trądzik, które mogą pomóc uporać się z problemem. Dowiedz się więcej z poniższego tekstu.

Aby leczenie trądziku przyniosło oczekiwane efekty, najpierw należy dobrze zaplanować całą procedurę. Najlepiej rozpocząć od ustalenia przyczyny problemu, następnie określić rodzaj zmian, a dopiero po zebraniu najważniejszych informacji podjąć decyzję o zabiegach na trądzik i ewentualnym usuwaniu blizn potrądzikowych

Pierwszy etap leczenia trądziku – ustalenie przyczyn jego występowania

Przyczyn pojawiania się trądziku u nastolatków i dorosłych jest wiele. Najczęściej wymienia się:

• czynniki genetyczne,
  • zakażenie bakteriami lub grzybami,
  • nadmierną ilość androgenów – hormony te odpowiadają za zwiększoną produkcję łoju, co prowadzi do zablokowania się ujścia mieszka włosowego,
  • reakcję immunologiczną organizmu.

Należy pamiętać, że takie czynniki jak stres czy upał mogą nasilać objawy trądziku. U kobiet częstym katalizatorem powstających zmian jest zbliżająca się miesiączka i związane z nią wahania hormonów płciowych.

Drugi etap leczenia trądziku – rozpoznanie rodzaju zmian

Trądzik pospolity to przewlekła choroba aparatu włosowo-łojowego. Objawia się ona różnego rodzaju zmianami na twarzy. Mogą to być zaskórniki zamknięte i otwarte, wystające krosty, podskórne grudy i torbiele ropne. Najczęściej występują na twarzy, ale mogą pokrywać także szyję, plecy czy dekolt.

Jednak nie każdy trądzik pospolity wygląda tak samo. Wyróżnia się kilka postaci klinicznych tej choroby. Są to:

• trądzik skupiony – objawia się torbielami ropnymi, głębokimi naciekami i dużymi zaskórnikami; pozostawia blizny,
  • trądzik bliznowcowy – charakteryzuje się tym, że wokół typowych zmian trądzikowych pojawiają się wokół nich bliznowce.

U chorych można zauważyć także trądzik różowaty, który jest zaliczany do grona nerwic naczynioruchowych skóry. Objawia się grudami, krostami, zaczerwienieniem i teleangiektazjami. Związany jest z ekspozycją na słońce, stresem, zaburzeniami endokrynologicznymi i nadmierną ilością spożywanych witamin z grupy B.

Trzeci etap walki z trądzikiem – zabiegi na usunięcie zmian

Wystąpienie trądziku wymaga konsultacji z dermatologiem. Specjalista może wykonać stosowne badania, a także zalecić:

• antybiotyki na zakażenia bakteryjne i stany zapalne,
  • leki przeciwłojotokowe i kontrolujące produkcję hormonów,
  • kosmetyki myjące i pielęgnujące ze składnikami aktywnymi, które pomogą usunąć zalegający łojotok, nawilżyć skórę oraz zredukować jej podrażnienie.

Oprócz leczenia farmakologicznego można rozważyć również stosowanie peelingów medycznych z kwasami. Zawarte w nich składniki wspierają rozpuszczanie wierzchniej warstwy naskórka, a następnie pobudzanie komórek skóry do regeneracji. W rezultacie pomagają poprawić kondycję cery, a także zredukować wydzielanie sebum czy gromadzenie się bakterii.

Jednocześnie należy pamiętać, że zabiegi na trądzik, które polegają na ingerencji w warstwę naskórka, nie są polecane przy aktywnych zmianach. Stosowanie ich może doprowadzić do uszkodzeń w skórze i powstawaniu blizn. Z tego powodu leczenie trądziku najlepiej rozpocząć od farmakoterapii.

Czwarty etap radzenia sobie z trądzikiem – usuwanie blizn potrądzikowych

Po wyleczeniu trądziku często pozostają brzydkie blizny. Usuwanie potrądzikowych zmian można wykonać np. za pomocą:

• lasera frakcyjnego CO2 – zabieg polega na nakłuwaniu naskórka, aby powstały w nim tysiące mikrouszkodzeń. Ma to pobudzić skórę do produkcji kolagenu i elastyny, a także regeneracji,
  • fototerapii LED – jest to bezbolesny zabieg, który polega na naświetleniu skóry. Pod wpływem wiązki światła jej komórki są stymulowane do zwiększenia syntezy kolagenu oraz tworzenia nowych naczyń krwionośnych, dzięki czemu następuje redukcja wolnych rodników.

Dodatkowo, jako uzupełnienie, można zastosować osocze bogatopłytkowe. Jest to odwirowana krew pacjenta, którą wstrzykuje się w głębokie warstwy skóry. Zawiera m.in. wysokie stężenie czynników wzrostu, które pomagają stymulować skórę do odbudowy, pobudzać mikrokrążenie i wznawiać produkcję kolagenu.

Trądzik nie musi towarzyszyć Ci całe życie. Dobrze dobrane leczenie i zabiegi mogą pomóc uporać się z tym problemem – zgłoś się do Nas w celu konsultacji leczenia trądziku.